A segítségnyújtás feltételei
Hogyan segíthetsz?
Miután kiválasztottad a számodra szimpatikus családot, vagy családokat, regisztrálj. Ezután mi jelentkezünk e-mailben és megbeszéljük a részleteket. Bármennyi ideig támogathatod a választott személyeket, akár anyagilag, akár csomaggal, vagy amivel a személyes kapcsolatfelvétel után leginkább úgy gondolod, hogy a nélkülöző családot segítheted. Annyit és azt adsz, ami számodra optimális. Ennek sem alsó, sem felső határa nincs, a lényeg, hogy az anyagi juttatásokon és száraz élelmiszeren kívül minél inkább valós személyre szóló segítségnyújtás legyen. (Az adományozás nem egyenlő a lomtalanítással! Kérünk, hogy tárgyi adományod olyan állapotú és minőségű legyen, amit te magad is szívesen elfogadnál.)
Meghallgathatod a család nem csupán a tárgyi vagy fizikai jellegű problémáit is, de mivel valószínűleg nem vagy pszichológus vagy mentális problémákra szakosodott szakember (illetve ha igen, akkor sem ilyen jellegű segítségkérés miatt lettél összekapcsolva a rászoruló családdal), ezért minden támogatót „csak” az együttérzésre biztatunk.
Örülünk, ha beszámolsz nekünk arról, hogy élted meg a támogatást, kapcsolatot. (Minden pozitív és negatív élmény tanulságos lehet nem csak nekünk, hanem a további segíteni akaróknak is.) Ha kedved van ezt egy történetben is megírni, örömmel várjuk, és lehetőséget adunk az oldalon való megjelentetésre, hogy kedvet hozzunk másoknak is az adományozáshoz.
Amennyiben nem szeretnél személyesen érintkezni az általad kiválasztott családdal (akár érzelmi vagy bármely más okok miatt), “csupán” támogatni kívánod őket, arra is van lehetőség. Viszont akár csomagküldésről, akár pénz utalásról van szó, azt minden esetben a támogató teszi. Mi kérésedre elmondjuk az adott családnak, hogy XY-tól fog segítséget kapni, és rajtunk keresztül megköszönhetik. Az első támogatástól kezdve kilenc hónapon át maradhat fent egy család az oldalon (attól még a támogatói megmaradhatnak), és később akár vissza is kerülhet a honlapra.
Jobb adni, mint kapni – tartja a mondás.
Természetes, hogy azért adunk, mert azzal mi magunk is gazdagodunk, ezzel együtt sem árt azonban észben tartani: az adakozás nem elsősorban a segítőről, hanem a segítettről szól.
Van néhány dolog, amire érdemes előre felkészülni, ha hívást érzel arra, hogy másoknak segíts.
1. Adakozni mindig célzottan érdemes.
Gondold át, mi az a segítség, aminek te örülnél? Az, ha azt kapod, amire az adott helyzetben épp szükséged van. Mi abban szeretnénk segíteni, hogy a segítségre várók valós, tényleges szükségleteire fény derüljön, és a segítő szándékú emberek célzottan tehessenek azért, hogy ezek a problémák megoldódjanak.
2. Az adakozás nem lomtalanítás.
Igen, igen, ide kapcsolódik a következő pont is. Attól még, hogy valaki szegénységben él és nehéz helyzetbe került, teljes értékű ember hasonló vágyakkal, mint bárki más. Ő is a tiszta, szép, új, újszerű (de legalábbis használható) holmikat szereti és képes jószívvel használni, tehát a törött, piszkos, tönkrement lomokkal nem tud mit kezdeni.
3. Nincs mindenki abban a pozícióban, hogy háláját kifejezze.
Nagyon sokan nehéz körülmények között nőttek fel, és nem mindig találják a módját annak, hogy köszönetet mondjanak. Mások szégyellik magukat, a szegénységüket, az élethelyzetüket, ezért inkább anonimitásban maradnának. Ha célzott módon segítesz, biztos lehetsz abban, hogy adományod – legyen az tárgyi vagy pénzbeli – jó helyre kerül, az viszont már nem biztos, hogy a fogadó fél hosszú, megható levélben mond köszönetet. Ne várd ezt el, de ha megtörténik, örülj neki bátran.
4. Nem minden esetben láthatod a támogatott boldog, hálás arcát.
Nem azért, mert nem boldog vagy hálás a kapott segítségért, hanem talán azért, mert bántalmazó partner vagy szülő elől menekül, és szeretne minden körülmények között inkognitóban maradni. Ezt tiszteletben kell tartani.
5. A cél az, hogy te felemeld a másik embert, ne az, hogy te is eless.
Nagyon ritkán, de előfordulhat, hogy egy nehéz helyzetben lévő, traumatizált embertársunk az őt segítő kézbe harap: számon kér, követel, zsarol. Tudd, hogy ez nem rólad szól, nem te csináltál semmit sem rosszul: önkénteseink segítenek a helyzet kezelésében. Az agresszív fenyegetőzés semmilyen formáját nem engedjük meg, annak tudatosan gátat szabunk.
6. Benne van a pakliban, hogy érzelmileg bevonódsz, de…
Nehéz helyzetben lévő, sérült, beteg emberekről, gyerekről hallani mindig nehéz, összeszorul az ember szíve. Ugyanakkor az orvos is leginkább úgy tud segíteni egy betegén, ha objektíven, higgadtan szemléli az esetet, és empátiája ellenére is tartja a három lépés távolságot. Mi is ezt javasoljuk: tedd meg a másik emberért, amit módodban áll megtenni, érezz együtt vele, de ne sajnáld, ne fájjon érte a szíved. Ezáltal ő is erősebb lesz.
7. Ha már megígértél valamit a családnak, kérlek azt tartsd is be!
Nehéz helyzetben még érzékenyebb tud lenni az ember. Ha számítanak az adományra, akkor nagyon fontos, hogy tartsuk a szavunkat!
8. Ne ítélkezz!
Bárki kerülhet nehéz helyzetbe. Sokszor a saját privilégiumaink tükrében nem értjük más életét, okosnak érezzük magunkat, ha megoldásról van szó. “Miért nem hagyta ott az első pofon után?”, “Miért tűri ezt?”, “Miért különcködik?”, “Miért nem jó neki az, ami van?” – az ilyen és ehhez hasonló gondolatok figyelmen kívül hagyják az egyéni élettörténeteket, háttereket, amelyekre nincs rálátásunk. Ha segítesz, az (elő)ítéleteket tedd félre, ez már önmagában véve sokat fog adni lelkileg.